Insikter och senaste nytt om allt som rör digital försäljning – varumärke, kommunikation, webbplatser, e-handel, reklam, PR, betald räckvidd, undersökningar och mer. Prenumera på Mardi Gras Mail, vårt nyhetsbrev, så missar du inget.
Aktuellt
Enkla förklaringar av avancerade begrepp
Tekniska begrepp kan kännas som en djungel. Vi förstår. I den här artikeln reder vi därför ut 45 av de vanligaste termerna.
15:e oktober: Komponera systemen rätt – Så bygger du en hållbar digital affärsmiljö
Delta på Mardi Gras Morning den 15 oktober och lär dig hur du skapar ett digitalt ekosystem som stöder både dagens och framtidens affärsbehov. Få praktiska tips, konkreta case, och en checklista för att skapa långsiktig affärsnytta genom en effektiv systemarkitektur.
Annonsmöjligheter bortom Google och Meta
Utforska fördelarna med att annonsera på alternativa plattformar och hitta nya sätt att maximera din annonsbudget.
Pinterest: En sökmotor för er mediemix
Upptäck varför Pinterest är mer än bara en social plattform. Som en kraftfull visuell sökmotor erbjuder Pinterest unika möjligheter att öka trafik, förbättra SEO, och öka konverteringar. Integrera Pinterest i din mediemix och nå en ny visuell-driven målgrupp idag.
10 september: Tidslinje för medievanor och digital reklam – mer än Meta
Under Mardi Gras Mornings #17 kommer vi prata om hur företag kan optimera sin mediemix för att utnyttja alla plattformar och kanalers unika funktion.
Viktiga nyckelbegrepp inom konverteringsoptimering
Denna begreppslista ger dig en grundläggande förståelse av viktiga termer inom konverteringsoptimering.
Användarupplevelsen är avgörande för affärer inom B2B
Trenden är tydlig att kunden tar med sig sina konsumentförväntningar till jobbet. Detta rymmer en outnyttjad potential.
The one where the intern didn’t have to go get someone coffee
Jag var orolig att en praktik skulle innebära de klassiska uppgifterna vi alla hört om. Men Mardi Gras visade sig vara något helt annat.
PAUL och THOM lanserar ny webbplats
Vi på Mardi Gras är glada att kunna meddela att PAUL och THOMs nya webbplats nu är live, och vi är stolta över att ha varit en del av detta spännande projekt.
En ny, gammal restaurang. Elviras Skärgårdskrog.
Vi på Mardi Gras fick tillsammans med Lilla Brattön vara med och namnge och skapa en grafisk profil för det som numera heter Elviras Skärgårdskrog.
28 maj: Gör fler webbplatsbesökare till kunder
Frukostföreläsning om användarupplevelsens betydelse för affären inom B2B-e-handeln i samarbete med Björn Widerström från Briqpay.
Maximera din räckvidd med PESO-modellen
Eftersom olika kanaler har olika styrkor behöver du därför arbeta med dem parallellt och det är här minnesmodellen PESO kommer in.
Vad är poängen med organisk räckvidd på sociala medier?
Betald räckvidd är bra och trots att tidigare metoder inte längre är lika effektiva för organisk, ska du inte ge upp hoppet.
Välkomna, Wangeskog
Vi är så glada att kunna berätta om vårt nya samarbete med Wangeskog!
Att navigera sig som företag i en värld där allt är PR
PR är mycket mer än bara medieutskick. Under MGM #15 pratade vi om hur företag kan använda PR för att effektivt nå ut.
Satsa på digital räckvidd
Alla vill nå ut, men få vet hur. Våga konvertera din marknadsföring till digitala kanaler.
Välkomna, Hoss Agency
Vi är så glada över vårt nya samarbete med Hoss Agency!
23 april: Så når du ut med hjälp av förtjänad media
Under Mardi Gras Mornings #15 kommer vi prata om hur företag kan få sin berättelse att exponeras i både nya och traditionella kanaler.
Marknadsföring spelar en avgörande roll i en lågkonjunktur
Under MGM #14 valde vi att lyfta ett ämne vi berört tidigare men som behöver uppmärksammas på nytt.
Välkomna, Nordic Drives Group
Vi är glada över att kunna berätta om vårt nya samarbete med Nordic Drives Group!
19 mars: Marknadsföring i lågkonjunktur del 2
Under Mardi Gras Mornings #14 lyfter vi ett ämne vi pratat om tidigare - att våga göra annorlunda och våga satsa på marknadsföring i lågkonjunktur.
Årets Semla 2024: KW Parts
Årets Semla kommer i 4 miljoner delar. Genom en B2C-kundupplevelse har årets pristagare skapat en framtidssäkrad B2B-handel.
Så når du kundens förväntningar med Unified Commerce
Under Mardi Gras Mornings #13 förklarade vi vikten av en enhetlig köpupplevelse och möjligheterna med Unified Commerce.
Emmie Jönsson: 23 dagar av på riktigt
Min tid på praktiken har gett mig det jag önskat. En chans att få prova på det jag snart pluggat i tre år, innan jag ska ut i det på riktigt.
Natalie Halléni: Ett steg från kursmaterial till arbetsliv
Jag var minst sagt nervös för hur det skulle gå till i praktiken när perioden skulle starta. Förhoppningen var stor. Jag ville veta allt.
Nordic Coffee Fest uppmärksammat i media
I slutet av februari invigs den första upplagan av Nordens största kaffefestival. Redan nu har uppladdningen börjat.
23 januari: Unified Commerce och digital handel inom B2B
Framtidens handel är sömlös och plattforms-oberoende. Under Mardi Gras Mornings #13 pratar vi Unified Commerce.
Kundresan B2B – så funkar den
Så klart finns det en kundresa även inom B2B. På Mardi Gras Morning #12 grottade vi ner oss i hur den kan se ut, varför du ska kartlägga den och hur den påverkar din webbplats.
28 november: B2B-kundresan – så skiljer den sig från B2C
Dags för Mardi Gras Mornings #12! Tisdagen den 28 november presenterar vi ett strukturerat arbetssätt för att driva tillväxt inom B2B.
Tillgänglighet – Digital närvaro som inkluderar alla
Under Mardi Gras Mornings #11 redde vi ut hur affären kan utvecklas genom teknisk SEO, användarupplevelsen och klarspråk – som verktyg för att öka tillgängligheten.
Fem insikter om konvertering från Conversion Jam 2023
Har du koll på konverteringsoptimering? Det har vi! Och här är fem insikter som vi tog med oss från Conversion Jam 2023.
Mardi Gras skriver under Klimatlöftet 2030
Ska vi nå klimatmål behöver alla göra sitt. Som i ett led i ett större hållbarhetarbete har därför Mardi Gras valt att skriva under Klimatlöftet med ambitionen om en fossilfri region 2030.
24 oktober: Krångla inte till det. Dags att satsa på tillgänglighet!
En tillgänglig webbplats ökar möjligheterna att göra affärer. Lär dig ta bort friktion med teknisk SEO, nyttan med enkelt språk och kopplingen mellan UX och tillgänglighet.
Efter PR-insatsen: Vår kund MVB nominerat till Nordic PR Awards
Hösten 2022 valde de att satsa på PR. Ett år senare är byggbolaget MVB nominerat till Nordic PR Awards 2023 för sin förmåga att uppvisa en mätbar positiv effekt av sitt PR-arbete.
Så tar du kontroll över din personuppgiftshantering
Mardi Gras Mornings #10 var en liten lektion i GDPR, cookies och hur du tar kontroll över din personuppgiftshantering.
Stor tillväxtpotential på de digitala marknadsplatserna
Svenska modevarumärken har stora möjligheter att växa på digitala marknadsplatser som Amazon och Zalando. Verktygen finns redan där, och det är inte svårt att komma i gång.
Mardi Gras Mornings 12 september: GDPR ger miljonkonsekvenser
Juristen Madhusha Silva från DirSys pratar cookielagstiftning, nuläget kring GDPR och hur man slipper miljoner i böter genom att följa lagarna.
Tillgänglig kommunikation och klarspråk är en demokratifråga
Världen omkring oss ska vara tillgänglig för alla. Det är en demokratifråga. Och det gäller även kommunikationen.
Digital handel ett viktigt konkurrensverktyg inom B2B
På vårens sista frukostföreläsning presenterade Rasmus Hellman från Litium findings från Litiums senaste undersökning om B2B-handeln i Norden.
Företag använder endast 42 procent av sin MarTech-stack
MarTech växer. Men samtidigt utnyttjar företagen mindre av än hälften av systemens funktioner. Det visar en undersökning från amerikanska Gartner.
Mardi Gras Mornings 13 juni: Hitta rätt strategi och taktik för din B2B-försäljning 2023
Seyamak Arkannia från Litium presenterar färska rön och lärdomar om läget inom B2B-försäljning och vi snackar strategier och taktik för 2023.
Från teori till praktik – 9 veckor senare
Ebba Ohlson har precis avslutat 9 veckors praktik på Mardi Gras. Så här sammanfattar hon sin tid hos oss.
Hållbarhetskommunikation – gör det ordentligt eller låt bli
Mardi Gras Mornings #8 handlade om hur man kommunicerar om hållbarhet på ett både legalt och effektivt sätt. Det är inte helt enkelt visar det sig.
Mardi Gras Mornings 9 maj: Hållbarhet i kommunikationen
Denna morgon gästas vi av Erik Ullberg, advokat och managing parter på Wistrand Advokatbyrå. Anmäl dig här.
Framtidens handel kommer ske på digitala marknadsplatser
Mardi Gras Mornings #7 ägnades åt marknadsplatser och vilken roll de kommer spela i framtidens digitala handel. Huvudrollen, om man får tro morgonens föreläsare.
Mardi Gras Mornings 18 april: Varför marknadsplatser?
Martin Kössler och Henrik Klintenberg delar med sig av kunskaper, erfarenheter och tips på hur du kan göra marknadsplatser till en lyckad del av din affärsstrategi.
Spara inte på marknadsföringen i lågkonjunktur
På sjätte upplagan av Mardi Gras Mornings avhandlades marknadsföring i lågkonjunktur. Hur ska man göra? Vad säger forskningen?
Hur ska man som marknadsförare agera i en lågkonjunktur?
Att hålla tillbaka är sällan rätt svar har det visat sig. Simon Syrén ger sina bästa lästips till dig som vill ha fakta och lära av historien.
Mardi Gras på JS World Conference i Amsterdam — “Allting går snabbare"
45 talare. Tusentals besökare. Allt med fokus på Javascript när Mardi Gras senior frontend developer var på plats i Amsterdam för den årliga JS World Conference 2023.
Uppmaningen till B2B-företagen: lyssna på forskningen
Det finns forskning inom marknadsföring — lyssna på den. Det säger Henrik Björklund, vd för Mardi Gras, som med fokus på tillväxt inom B2B bjöd in till den femte upplagan av Mardi Gras Morning under sista tisdagen i februari.
Mardi Gras Mornings 14 mars: Marknadsföring i lågkonjunktur
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke! Simon Syrén och Mikael Terner från EasyLaser ger sina bästa tips om hur du bör ta dig an marknadsföring i en lågkonjunktur.
Årets semla 2023: Verman
Årets Semla är glutenfri. Eller inte. Med produkter som Gluten Go och Lactrase har årets mottagare visat både oss och marknaden att matbaserade högtider är till för alla typer av magar. Vi på Mardi Gras säger grattis till årets mottagare av Årets Semla: Verman.
Mardi Gras Mornings 28 februari: Marknadsföring som tillväxtmotor inom B2B
Den här Mardi Gras-morgonen ägnar vi åt att beskriva och exemplifiera vad forskningen säger om hur tillväxt i B2B-företag skapas, och hur det kan ta sig ut i strategi och taktik.
MGM#4: Framtidens hemsidor byggs i moduler
Bygg din hemsida i mindre fristående delar och satsa på Headless lösning. Först då gör du din webb stabil, snabbare och framför allt framtidssäkrad.
Mardi Gras nominerad till Årets Byrå 2023
Mardi Gras kan bli utsedd till bäst i Sverige. Det står klart när de nominerade för “Årets byrå” 2023 presenterades.
Här är facit om marknadsföring i lågkonjunktur
I början av covid-pandemin syntes ett välkänt mönster: företag började skära i eller helt strypa sin marknadsföringsbudget. Men är det så klokt? Vad kan vi lära av vår historia?
Vem är kreatör, egentligen?
Den frågan ställer Mardi Gras copywriter Einar Korpus och gräver djupare i den nya kreativitet som kommer ur de nya, digitala förutsättningarna.
Undersökning Göteborgsregionens vd:ar om 2023
Vi har gjort en undersökning om vad Göteborgs vd:ar tycker om framtida utmaningar och möjligheter. Vilka är de största prioriteringarna? Vilka kompetenser behövs? Och kommer företagen att rekrytera? Det är några av frågorna som besvaras i rapporten som du kan ladda ner här.
“Våga vägra magkänsla” var uppmaningen på tredje upplagan av Mardi Gras Mornings
Katarina Åkesson och Peter Elvemo från Mardi Gras Insights-grupp bjöd på sina bästa tips om hur man gör en riktigt bra undersökning. Och så fick gästerna delta i en liten undersökning också.
Frukostföreläsning 8 november: Våga vägra magkänsla!
På Mardi Gras Morning #3 den 8 November 2022 föreläser Katarina Åkesson och Peter Elvemo från Mardi Gras Insights om hur du med hjälp av undersökningar slutar anta, tar mer pålästa beslut och därmed når bättre resultat.
Mardi Gras Mornings 17 januari 2023: Framtidssäkra din webb/e-handel med kunden i centrum
På Mardi Gras Mornings #4 den 17 januari pratar Mardi Gras Robert Niklasson och Henrik Klintenberg om composable, headless och vägen till en framtidssäkrad webb/e-handel
Frukostföreläsning om kontextuell marknadsföring utan persondata
På Mardi Gras Mornings #2 den 4 oktober 2022 får vi besök av Philip Örtegren från Kobler som föreläser om hur du kan marknadsföra digitalt utan att använda dig av persondata, så kallad kontextuell marknadsföring.
Välbesökt premiär för Mardi Gras Mornings
Vår första upplaga av Mardi Gras Mornings blev en välbesökt tillställning. En frukostföreläsning där Niklas Gustavsson pratade om Marketing Technology för ett 40-tal morgonpigga marknadsförare på Jazzhuset i Göteborg. Bland annat om hur kundresan kan förbättras och explosionen av antalet marknadsföringssystem.
Frukostföreläsning om MarTech och vägen till fungerande ekosystem för marknadsföring
På Mardi Gras Mornings #1 den 6 september 2022 föreläser vår branschexpert Niklas Gustavsson om Marketing Technology. Du får tips på hur du undviker de vanligaste fallgroparna och om vägen till välfungerande ekosystem för marknadsföring.
Mardi Gras storsatsar på MarTech – värvar branschexpert
Mardi Gras breddar erbjudandet och storsatsar på Marketing Technology. Ny affärsområdesansvarig är branschexperten Niklas Gustavsson med över 15 års erfarenhet som föreläsare och författare inom Marketing Automation och Datadriven marknadsföring.
Mardi Gras Digital + Right Thing united = ett ännu FETARE kommunikationserbjudande
På självaste fettisdagen, mardi gras, gick digitalbyrån Mardi Gras Digital ihop med kommunikationsbyrån Right Thing united och bildade fullservicebyrån Mardi Gras. Ett ännu fetare kommunikationserbjudande helt enkelt.